מהי ארומתרפיה?

מהי ארומתרפיה?

ארומתרפיה ,משמע ארומה-ריח תרפיה, ריפוי -->ריפוי באמצעות ריחות) הינה אחת משיטות הטיפול בתחום הרפואה ההוליסטית בענף רפואת הצמחים. בארומתרפיה נעשה שימוש בשמנים נדיפים הידועים חותר בשמם "שמנים אתרים" המופקים מצמחים, פרחים, עשבים, עצים וצמחי תבלין לשם ריפוי.
 שורשי הארומתרפיה נעוצים בתורות הריפוי העתיקות ביותר שידעה האנושות .ניתן למצוא הוכחות על ארומתרפיה בכתבי דת, רפואה ותולדות הימים מכל רחבי העולם.
התכונות הרפואיות נחשפו עוד בסין העתיקה אלפי שנים לפני הספירה, אם כי הראשוניות בטיפול וגילוי
ההשפעה המרפאה של השמנים על גוף ונפש האדם שמורה למצרים העתיקה, עצי הלבונה והארז שימשו את המצרים בטכניקות החניטה.
ישנו תיעוד רב על שימוש בשמנים אתריים ע"י הקדמונים מלפני כ- 5000 שנה במצרים, במזרח התיכון, בהודו, ביוון וברומא העתיקה.
היפוקרטס אבי הרפואה, אמר: "הדרך לבריאות שלמה היא אמבטיה ריחנית ועיסוי ריחני בכל יום".
את המונח "ארומתרפיה" טבע לראשונה הכימאי הצרפתי רנה-מוריס גטפוסה כאשר גילה במקרה את סגולותיו של שמן לבנדר לרפא כוויות לאחר שנכווה קשות בידו בהתפוצצות שאירעה במעבדתו. הוא טבל את ידו בקערה עם הנוזל הקרובה ביותר שהייתה במקרה קערה עם שמן לבנדר!  יעילותו של שמן הלבנדר הובילה אתו  וחוקרים רבים נוספים לחקור את השפעת השמנים בדרמטולוגיה ורפואה בכלל.
השמנים האתרים....
שמן האתרי או ליתר דיוק שמן נדיף, הוא תמצית של מולקולות ארומטיות נדיפות מן הצמח המזוקק. שמנים נדיפים מופקים ממגוון רחב של עצים, שיחים, עשבים ופרחים ובכל צמח השמן מרוכז בבלוטה אחרת.  לכל צמח יש את הריח האופייני לו, והמולקולות הארומטיות משמשות כמערכת ההגנה של הצמח מפני מחלות, מזיקים ולשם הישרדותו.     תהליך ההפקה של השמן הוא בדרך כלל טכניקה של זיקוק, לחיצה או המסה. צבע וריח השמן הנדיף משתנה בהתאם למקור הצמח, וגם התכונות וההשפעות השונות על מערכות הגוף, לדוגמא תכונות אנטיספטיות, אנטי-בקטריאליות, אנטי-דלקתיות, ואנטי-ויראליות .
השמנים האתריים הנם חומרים פעילים,הם מתאדים מהר מאד והופכים למולקולות אשר חודרות בקלות את מחסום העור ובאמצעות שאיפת מולקולות הריח, ניתן לאתר בבדיקות דם חלק ממרכיבי השמנים. למרות זאת, השמנים האתריים אינם מצטברים בגוף ואינם גורמים לנזקים.

חוש הריח....
חוש הריח הוא חוש כימי, העתיק והמורכב ביותר בגופנו בעזרתו אנו דוגמים את סביבתנו כל הזמן לקבלת אינפורמציה.

חוש הריח משפיע על מצב רוחנו, על הזיכרון, על בחירת חברים ובני זוג, על המערכת ההורמונאלית והמערכת החיסונית שלנו. חלק מהתקשורת הבלתי מילולית נעשית דרך חוש הריח.
האינפורמציה מחוש הריח, מועברת אל קליפת המוח באמצעות מערכת העצבים,המידע מתורגם והמוח שולח תגובה בהתאם: ריח נעים - מעורר הרגשה נעימה המתפזרת בכל הגוף, ריח בלתי נעים יגרום הרגשת דחייה וכו'.
 המולקולות הארומטיות נשאפות דרך האף ונקשרות לרצפטורים של ריח ברירית האף שמגרים תאי עצב של חוש הריח במוח . תאים אלה מעבירים אותות חשמליים (עצבוב) למרכזי גבוהים יותר במח האחראים על זכרון של ריח, המידע מועבד בקליפת המוח ע"י גרעיני השקד ויוצר תגובה מתאימה (פחד, הנאה וכו) להן גם תפקיד חשוב ביצירת זיכרון רגשי. משם  המידע  מועבר אל המערכת הלימבית וההיפותלמוס, בלוטה בה נוצרת תגובה לריח.
הריח קשור ישרות למערכת הלימבית במוח, האחראית על עיבוד נתונים תחושתיים, על פעולות הישרדותיות, על הרגשות והתגובה המיידית שלנו לסביבה.
לכל שמן אתרי ישנה אנרגיה משלו בעלת תדר ועצמה שונים ועל כן הפעילות של כל שמן שונה בהשפעתו על רגשות והמצב רוח.

לדוגמא: לשמן אתרי לבנדר יש השפעה מרגיעה על הגוף והנפש, שחרור לחצים, מרוממת מצב רוח. יכול חיטוי, איחוי, ריפוי והרגעת העור.
באמצעות ארומתרפיה ניתן לטפל במצבים ובבעיות שונות במגוון דרכי שימוש. השמנים האתריים נספגים בקלות דרך העור, כאשר אנו משתמשים בהם בזמן עיסוי, אמבטיות, רטיות או משחות ואפילו נשימת אדי השמנים.

כמו בכל סוג אחר של טיפולים, גם בארומותרפיה יש צורך לנהוג בזהירות. כאמור, אין ליטול שמנים אתריים דרך הפה על דעת עצמכם, אלא רק בהמלצת מומחה לארומתרפיה. 
קיימים מצבים בריאותיים שונים שבהם יש לנהוג משנה זהירות: 
אין לעשות שימוש כלשהו בשמנים אתריים ללא דילול לפי סטנדרטים מקצועיים ו\או ללא ייעוץ מקצועי מוסמך; נשים בהיריון, נשים מניקות, תינוקות וילדים עד גיל 6, ו\או הסובלים ממחלות כרוניות – מומלץ כי יעשו שימוש בשמנים אתריים רק תחת פיקוח מקצועי.

השמנים האתריים מעודדים את כוחות הריפוי הטבעיים שבאדם,  מאזנים את הגוף והנפש ומקדמים בריאות.